2011. december 15., csütörtök

Macaron

Macaron alla Zsuzsa :-))

Szóval akkor macaron alla Zsuzsa..:-))
Már többször próbálkoztam a macaronnal, de valahogy mindig túlságosan féltem tőle. Nem tudom, más hogy van vele, de nekem a klasszikus cukrászkreációk mindig olyen elérhetetlennek tűnnek először. Hónapok telnek el nálam az "ááá, én ezt úgysem tudom ilyen finomra és szépre elkészíteni"-től a "bele kéne már egyszer vágnom, legfeljebb kidobom"-on át a "na, ez milyen egyszerű volt, és milyen finom lett" állapotig.
Így voltam a profitterollal, a képviselőfánkkal (amit a férjem egyszer átkeresztelt diplomatasüteménnyé, mert nem jutott eszébe, hogy hogy hívják magyarul, azóta az egész család így hívja), a dobos tortával és a fondant-nal. És mindegyikkel a végén hihetetlen sikerem lett (legalábbis abban a szűk körben, akik ezeket meg is kóstolták nálam legalább egyszer).
És így voltam a macaronnal is.
Először Párizsban a Ladurèe macaroncsodái előtt döntöttem el, hogy egyszer ha törik, ha szakad, ki kell próbálnom nekem is. Aztán mikor végigkóstoltam vagy 50 féle "világ legjobb macaronja"-t, eldöntöttem, hogy nekivágok. Egy teljesen egyszerű, csokis tölteléket választottam, mert a család már napok óta "valami csokisat" szeretett volna.
Úgyhogy íme az én "világ legjobb macaron"-ja receptem:

Hozzávalók:
(kb. 18-20 macaronhoz)


Macaron:
200 g porcukor
80 g tojásfehérje
100 g mandulaliszt

A tojásfehérjét egy csipet sóval elkezdjük felverni, majd "félúton" hozzáaadunk 50 g porcukrot, és kemény habbá verjük fel. A mandulalisztet összekeverjük a maradék porcukorral, majd a lehető legóvatosabb mozdulatokkal hozzáadjuk a tojáshabhoz. Sima lyukú nyomózsákba töltjük, és sütőpapírral takart tepsibe kb 3 cm átmérőjű korongokat nyomunk. 150 fokos sütőben 15 percig szárítjuk.
Két apró trükk:
- amikor a cukros-ragadós habot nyomjuk a sütőlapra, érdemes a sütőpapír alá egy-két pöttynyi masszát nyomni, hogy a papír ne csúszkáljon össze-vissza a tepsin.
- amikor kivesszük a macaront a sütőből, öntsünk kevés hideg vizet a tepsibe a sütőpapír alá, és csak miután a macaronok kihűltek szedjük le őket a papírról.

Csokis töltelék:
(ganache al cioccolato)

250 g jó minőségű étcsokoládé
250 g tejszín 
egy diónyi vaj

Egy lábosban felmelegítjük a tejszínt (de nem forraljuk!), hozzáadjuk az apróra darabolt csokoládét. Mikor a csoki felolvadt a tejszínben, lehúzzuk a tűzról, belekeverjük a vajat, és hagyjuk kihülni. Mikor eléri a szobahőmérsékletet, egy órára betesszük a hűtőbe, majd habverővel felhabosítjuk.
Az ezzel a krémmel megtöltött macaronokat egy tányéron, celofánnal letakarva legalább egy órára betesszük a hűtőbe pihenni.

Apropó ganache:
Langyosan, még folyékonyan szuper, fényes tortabevonó, hidegen, felhabosítva klassz torta- és egyéb süteménytöltelék, szintén felhabosítva, poharakba töltve, egy napi hűtőbeni pihenés után isteni mousse au chocolat utánzat (az eredetibe kevesebb tejszín kell, viszont ugyanehhez a csokoládé mennyiséghez 4 tojás sárgáját, majd 4 tojás felvert habját kell adni) lesz. 

Buon appetito!

Nincsenek megjegyzések: